Ja a les primeres pàgines d'aquest relat el nom familiar de Mouchette se m'ha imposat tan naturalment que des de llavors m'ha estat impossible canviar-lo.
La Mouchette de la Nova Història no té en comú amb la de “Soleil de Satan” que la mateixa tràgica solitud on jo les he vistes ambdues viure i morir.
A una i altra que deu faci misericòrdia!
Georges Bernanos
Nota a l'inici de “Nouvelle histoire de Mouchette” (1937)
Bernanos, Georges (1937); Nouvelle Histoire de Mouchette. Ebook.
http://www.ebooksgratuits.com/details.php?book=1000
Bresson, Robert (1967); Mouchette. Argos Film, Parc Film. 81 minuts.
Bresson, Robert (2015); Bresson par Bresson. Entretiens (1943-1983) rassemblés par Mylène Bresson. Flammarion, Lonrai (França).
Inclou tres entrevistes sobre Mouchette:
«Plutôt à la manière des peintres portraitistes». Originalment publicat a: «Le domaine de l'indicible», Le Monde, 14 de març de 1967.
«Ce qui me va aussi chez Bernanos, c'est qu'il fait son surnaturel avec du réel». Originalment publicat a: «Dix-sept ans après le Journal d'un curé de campagne, il revient à Bernanos. Bresson s'explique sur son nouveau film», Le Figaro littéraire, 16 de març de 1967.
«Des regards qui tuent». Originalment publicat a: «Conversation plutôt qu'interview avec Robert Bresson sur Mouchette», Les Lettres françaises, 16 de març de 1967.
NOTA: El 22 de març del 2013 programàvem en sessió doble Mouchette (Robert Bresson, 1967) i Full Blanc (Manel Muntaner, 1977)
FULL BLANC - FITXA TÈCNICA
Títol original: “Full Blanc” (1977)
Producció: Futura Video Film
Durada: 40 minuts, blanc i negre
Ajudant de realització: Ferran Moral
Ajudant de fotografia: Jaume Càlix
Foto-fixa: Anna Turbau
Efectes de so: Joan Marc Quilis, Guillem Ramos, Jordi Gil
Mescles de so: Josep Mancebo
Muntatge de so: Ferran Moral
Estudi de gravació: Estudis Balcazar, S.A.
Muntatge de bandes: Maria Antònia Serrano
Laboratori: Antoni Graciani
Fotografia: Llorenç Soler
Guió y muntatge: Manel Muntaner
Realització: Manel Muntaner
Equip artístic:
Rosa Raich
Josep Maria Masramón
Anna Hernandez
Teresa Hernandez
Senyora Carme del Bar Pastis
SINOPSI
Aquesta pot ser la història d'un dia, o l'instant mental d'una noia que, a l'habitació de casa, llegeix Molloy de Beckett, o el llarg somni d'una nit ...
Els fulls d'un llibre que es llegeix, el full blanc en què es vol escriure, o les fulles d'un calendari sobre el qual es dibuixa poden donar pas a tot un seguit d'esdeveniments on l'imaginat i el real es barregen per aconseguir tot junt i en constant relació, una altra realitat més complexa i profunda.
Aquesta és la història de Daniela, una noia que, sortint els seus pares de viatge, prefereix quedar-se a casa sola per reviure els seus records i trobar la seva pròpia identitat. Tots els objectes que l'envolten adquiriran protagonisme i influiran o seran influïts pel seu estat d'ànim. Fins la història d'ell, feta de flaixos autònoms i superposats, només es pot comprendre des de l'estricte àmbit d'uns sentiments incontrolats i contradictoris que reflecteixen uns estats d'ànim carregats d'ambigüitat i incertesa.
La trobada fortuïta i breu de Daniela amb unes nenes bessones que vénen de veure "2001, Una Odissea a l'Espai", ens suggereix una nova generació tan incomprensible com oberta al futur desconegut.
Els esdeveniments polítics, contradictoris i complexos d'un 1r de Maig, serveixen de marc social i històric, ambient on es fa comprensible aquesta aventura interior carregada de desconcert i reflexiva passivitat.
Però la vida continua. Algú, certament ell, al final de la pel·lícula, truca insistentment per telèfon des del carrer, mentre Daniela segueix llegint Molloy perquè a la seva manera també segueix buscant.